sport krönika; stjärnornas krig ute på fotbollsplan

   Glädjen över tripplen i Barcelona har nog lagt sig vid det här laget. Visst är det folk som firrar. Men nu firas det av en helt annan anledning. Barcelona har köpt ut Zlatn Ibrahimovic från Inter för 9 miljoner euro, det vill säga 99 miljoner per säsong. Härligt tänker många, Zlatan är en av de bästa spelarna i världen? Nu får vi en stark forward med hårda skott och en jävel på att hålla i bollen med andra ord. Men tack vare att man köper ut Zlatan så måste man också sälja en forward värd zlatans pris. Det fick bli kamerunen Etóo som får packa sin väska och åka till Italien och Serie A. En bra överänskommelse? Själv håller jag helt och hållet med Etóo i denna diskutionen, det är löjligt med andra ord. Jag haringenting emot Zlatan, men Etóo är en klass för sig.
   Jag är ett stort fan av FC Barcelona och lägger ner mycket tid på vad som händer och sker i laget. Styrkor och svagheter. En som zlatan passar inte in i spansk fotboll helt enkelt. Spelet är ett helt annat än i serie A. Både snabbare och mer passningar innan mål. Zlatan är en svenskfotbollspelare från början och efter vad jag har sätt under mina sexton år så är vi vana vid pass-pass och långboll på forward. Hur ska zlatan med sin egoist och kropp klara av detta?
   Jag ska absolut inte trycka ner Zlatan för han är en mycket bra spelare precis som Henrik Larsson och Patrik Andersson som är gamla Barcelona spelare, de klarade sig fint i Barcelona. Nu vill vi se vad Brcelona får för nytta av Zlatan. Jag tror fortfaranade att han är ett kapitel i sig.
   Med spänningen och förväntning kommer det komma många fan den 28-29 november 2009. Det lutar mot att det blir en största festen någonsin, kanske till och med den bästa matchen i år. Det är El clásico som ska spelas. Real Madrid mot FC Barcelona. stjärnornas kamp, eller kommer det bli som varenda år då det står mellan målvakterna?
Ranaldo vs Zlatan. Messi vs Benzema. Iniesta vs Kaká osv. Ser ni spänningen själv?
   Jag har aldrig längtat så mycket efter en fotbollsmatch sen jag var liten och skulle spela min första riktiga fotbollsmatch. Hur nervös och spänd man var. Jag kommer nog känna mig som ung igen när jag kollar på matchen. Den matchen som folk kommer slåss för att få biljetter för, det bokas för fullt redan. Till och med jag kan man tro? Nej, jag sitter bänkad framför tv:n där hemm ch skrattar för mig själv hur många som skulle vilja ha rättigheter för att sända denna match. För några år sen ville ingen se dem. Nu när Barcelona är störst i Europa. Och med stora kändisar som bytt till spanskfotboll blir det inte det samma. Det är Inter, Serie A, som möter Premier League, Manchester United.
   Vart kommer den spanska fotbollens konst att bli av om några år? Vi väntar och ser med spänning.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0