varför idrottar barn?

Kapitell 2 i det ska vara kul att spela fotboll. som kommer handla om:

2. Varför idrottar barn?

   Redan när man är ung lär man sig efter sina så kallade förebilder, framför allt föräldrar. Man ska lära sig vad som är rätt och fel och vad som är kul oh tråkigt. Det är väldigt ofta jag ser barn komma till träningen gå grund av att föräldrarna vill att de ska göra det. För att de vill barnen ska ha roligt. Självklart måste man testa. Jag fick det valet när jag var liten. Ville jag göra detta eller ville jag göra detta Men egentligen var det självklart för mig att jag skulle idrotta för det var det som gjorde mig glad. Att springa av mig energin istället för att leka inne. Jag ville vara ute och springa. Och det är såna barn som är lätta att ta hand om. De som verkligen vill och ger 100% i alla uppgifter och kommer på varenda träning. Tänk hur träningen hade varit om alla var så?
   Men nu är det inte så, i mitt lag har jag några som kommer för att föräldrarna tycker det och vissa kommer för att träffa kompisarna. Vad ska man göra i en sån situation? Det lättaste kag tycker man ska göra är att "ta det med en nypa salt". Du kan inte göra mer än att få barnen att ha roligt och spela fotboll på köpet. Har du en lek som du alltid gör, försök lägga till en fotboll. En av mina favoriter är kycklingen och räven hos mina småungar. Hur gör man då för att få med fotbollen? Varför inte lägga till att man måste springa med fotbollen och "räven" ska skjuta bort dem. De som blir utan boll blir också rävar. Inte så svårt va? första gången är inget lätt. Men ju mer man kommer in i det och kör det på fler träningar, desto mer kommer de in i det. De lär sig fortfaranade vad som är rätt och fel ju.
   Att säga bra saker om barnen är väldigt viktigt för att de ska fortsätta att idrotta. Alla måste få känna sig bra någon gång. Du som ledare kommer bli som en extra förälder för barnen. Så säg positiva saker hela tiden och använd namnen ofta så de förstår att just de är utpeckade. De kommer lysa upp deras dag och längta till nästa träning.
    Om barnen inte kan på grund av en skada eller att de är sjuka, ska de inte vara med på träningen. Förklara det för dem och vill de endå vara med. Säg då att du kan kanske stå och kicka med bollen eller göra de övningar du klarar av. Bara du tar det lungt. Detta är inget stort problem i ung ålder men när de kommer upp till io års ålder så gör de allt för att få träna. Men säg till dem vad som är rätt och fel. De kommer lära sig och utvecklas över det du säger.
   Mot slutet av detta kapitel vill jag bara förklara att som extra föräldrar ska du motivera dina spelare att vilja spela också. För ju mer du gör det, desto fler kommer vilja spela fotboll istället för att "bara" träffa kompisar och glöm inte samtalen i gruppen. Ingen ska behöva känna sig utanför.
Några frågor så ställ dem gärna. Både kritik och positiva tankar :)
tack för hand / Malino

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0