det ska vara kul att spela fotboll

Nu ska vi börja med en ny kategori som heter det ska vara kul att spela fotboll :)
den kommer handla om mina tankar och funderingar kring att vara ledare i fotboll.
det kommer även komma tips om vad du som tränare kan göra och tillsist kommer min egna träningar upp någon gång :)
jag kommer absolut inte nämna några namn i denna kategorien!
en stor del av informationen kommer ifrån boken: en för alla- alla för en / av Eva Arvidsson
jag vet inte om jag berättat det innan, men jag är i alle fall tränare  för FP03 (flickor&pojkar) i Åsum BK.
jag har varit tränare i ett år och förra våren/hösten gick jag ut min första tränarutbildning, bas 1.
jag ska läsa vidare och göra klart alla utbildningarna. För just nu är jag bara utbildad ungdomstränare men vill utbilda mig högre. Men jag är "bara" 16 år och ska försöka hitta bli helt klar innan jag är 25.
När jag började som tränare hade vi tre stycken som tränade. Nu nästan ett år senare är vi 23 stycken som leker och spelar fotboll en gång i veckan. 
Mitt mål inom fotbollen är lek och spel - samma sak.  
Där är lite information om vad det kommer handla om i den nya kategorien,. Enjoy :)

Första kategorien: Varför är du tränare?

Det är första punkten i ditt ledarskap, varför är du egentligen tränare? Har du barn i åldern som du ska träna och vill "finnas till hands hela tiden" ? eller är du som jag, helt och hållet galen i fotboll och vill lära ut denna underbara sporten till små kids? Hur du än tänker, måste du ha en baktanke i huvudet hela tiden och det är att du är motiverad att vila vara tränare. Det kan gå dagar då man hatar ungarna för att det inte lyssnar och sedan kan de gå dagar då de är underbara. Men hur mycket illa eller bra det än går, måste du alltid tänka possetivt. De kommer tacka dig i slutändan för allt ditt jobb som du lägger ner på ungarna. Så att vara motiverad är viktigt, vad mer? Jo att vara säker på sin sak. T.ex att inte försöka ändra saker du säger eller gör. Barnen ser upp till dig, precis som du kanske gjorde när du var liten. Hur coolt var det inte att ha en tränare som visste allt om fotboll? Det var en riktig förebild. Därför tipsar jag dig som ledare att alltid ha samma ledarstil. Är du den spralliga och glada tränaren som alltid lyssnar och leker. Var den personen. Är du den tränaren som är sträng och vill helst spela hela tiden, var den då. Men glöm aldrig att du ALDRIG och jag menar verkligen ALDRIG ska använda fullt språk. Du är en förebild som jag sa innan. Det är väldigt viktigt att ha nolltolerans i laget och där tillhör också du. Sen finns det alltid för-och nackdelar med din ledarstil. Försök göra en lista på vad du är bra och dålig på. T.ex min:
1. jag är bra på att lyssna på barnen, vissa vill spela och andra vill leka - vi kör vannan träning eller lägg ihop dem eller helt enkelt dela upp dem i två delar. en grupp leker och en spelar, men glöm inte att bollen alltid ska vara med.
2. jag är bra på att få barnen att skratta under en träning, eftersom jag är är en glad person och sprider glädje.
3. jag är dålig på att ha kontakt med föräldrarna, är väldigt viktigt.
4. jag är dålig på att hålla koll på papper och allting där i mellan.
Där har ni min lista. Jag är inte perfekt, men jag försöker och jag utvecklas hela tiden. Precis som barnen ska göra. Både i det sociala och psyket.
Nu mot slutet får vi inte glömma att fråga oss själva en viktig fråga, är vi bra på att jobba ensamma eller i team? Själv tycker jag det är en enkel fråga. För att för mig är det självklart att vara fler än en tränare. Någon som håller koll på papprena och någon som är social mot föräldrarna och delar ut lappar och någon som hämtar material. Och ja till sist, den som ska stå i mitten och ropa på barnen. Så för mig var det ett enkelt svar. Vad tycker du själv?
Till sist, glöm inte att om du är tränare för barn eller ungdomar eller vuxna, ska du alltid lyssna. Lyssna är något av det viktigaste man ska göra som tränare. Det är svårt att få allting som alla vill, men du kan vara något där i mellan.
Lycka till med tränarlivet, så ses vi nästa gång!
kram Malin Rindvik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0