en av de viktigaste matcherna ..



Ibland när jag tänker efter riktigt noga, så undrar jag varför el clázico är den viktigaste matchen någonsin? Den som alla pratar om? Jag tror på allvar att varenda person som är intresserad av fotboll går runt flera dagar, kanske till och med månader innan, och pratar om matchen. Eller är det bara jag?
Nej men jag tror att man måste känna känslan av att spela fotboll för att kunna förstå hur underbar en sådan här match är. Det är inte bara en match, det är fotbollsvärldens mest demokratiska match som spelas.
Man känner hur spänningen stiger efter varje minut som går innan matchstart. Man till och med sitter och kollar på uppvärmningen. Man känner publikens andning även om man själv sitter hemma framför tvsoffan. Och när matchen väl börjar är det inte resultat som blir höjdpunkten. Det är känslan. 
Ni vet nog redan hur matchen slutat, 0-2 till barcelona. Och frågan lyder då: varför vann Barcelona? Jag hörde bara ett svar i mitt huvud efter matchen, som sägs om och om igen från förra matchen som barcelona spelade mot arsenal. Då sportkommentatorn säger: de vinner för att de har messi .. och det finns faktiskt inget bättre svar på en sådan fråga. 
Även om real hade ett mycket bra spel och var väldigt offensiva från början. Så gjorde det inget när barcelona kom igång med sitt passningspel. Ibland kan jag tycka messi får alldeles för mycket uppmärksamhet, jag säger inte att han inte borde få det utan bara en aning för mycket. För utan en av de bästa passningspelarna så hade barcelona inte vunnit denna matchen. Personen som spelade fram till båda målen, jag tycker vi borde kalla honom för nyckelspelare. Xavi. I matchen mot Arsenal var han överbra. Han gjorde 105 passningar under den matchen och 95 av dem var lyckade passningar. Talar inte resultatet för sig själv?
Inget illa som jag skrev innan mot Messi, jag vill kalla honom världens bästa fotbollspelare under 2000-talet. Och då är pojken inte mer än 22 år gammal och uppfostrad i Barcelona. Jag kan bara vänta och se hur den lilla argentinaren utvecklas i en annan klubb och blir större än både pelé och maradona. Hoppas bara han inte fastnar som henry gjorde när han flyttade från arsenal till barcelona. Men då skulle vi nog ändå minnas Messi - teknikens mästare?
C.Ronaldo hade inte mycket att säga om matchen. Och det är ju sant, han hade inget att komma med. Spaninen bästa par som det sägs, ronaldo och higuaín. Paret som gjort flest mål tillsammans, såg man faktiskt inte röken av. Ronaldo gjorde en tunnel på pedro och higuaín fick fritt läge men sköt över. Så jag förstår ronaldo när han inte ville kommentera matchen. Det enda han sa var: "Barcelona vann, men det gjorde inte oss till fiasko. Vi har sju matcher kvar och kan fortfarande vinna"
Enligt mina åsikter så har barcelona redan vunnit serien. Med ett sådant spel och med sådana spelare och tränare, som desutom blev den första barcelona tränaren att vinna el clázico fyra år i rad, och som åkesson sa till mig när vi såg matchen: "en sådan tränare som pep, som kan flytta spelare över hela planen är det inte osanorligt att barcelona tar hem ligan och även champions league". Jag kan inget annat än att hålla med honom. Spänningen stiger och inom några månader till får vi resultat. Blir det ens något fiasko för något av laget?
@Malin Rindvik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0